Zelfsturende teams, dat werkt niet

Door Karel van de Meent

Team performance verschilt een factor 100 

In de praktijk zie ik vaak grote verschillen tussen de performance van teams. Bij een gemiddelde performance van 1 zie ik uitschieters van 0.1 tot 10. Een factor 100 verschil dus tussen high performance teams en bad performance teams. Nu is het vergelijken van teams tov elkaar ‘not done’ in de agile wereld, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er lange tijd niets werkends wordt opgeleverd en dan is iets kleins opleveren al oneindig veel meer. Ook heb ik vaak meegemaakt dat er keihard wordt gewerkt aan wel 20 stories in één sprint en dat er slechts 1 af is … met enig restwerk … en dat sprint na sprint. Met een paar aanpassingen lukt het al om 5 stories op te leveren per sprint en dat verder uit te bouwen naar veel meer dan 10. Terwijl het gepaard gaat met minder hard werken. 

Het verschil is meestal niet aan de individuele medewerkers te zien, want die doet meestal z’n best wel. En een team van hoogopgeleide mensen bij elkaar, daar mag je toch wel van verwachten dat die dat zelf voor elkaar kan krijgen? 

Het hele team is verantwoordelijk voor het resultaat 

Denk je dat ‘zelfsturende teams’ kan werken? Dat is een vraag die ik vaak stel aan het begin van mijn trainingen en workshops. Meestal gaan dan aarzelend de meeste handen omhoog. Een enkeling is overtuigd dat het niet kan en een enkeling wordt gelijk enthousiast op die vraag. Maar de meeste mensen hebben er blijkbaar twijfels of voorwaarden bij. 

Vervolgens gaan we wat oefeningen doen, waarbij de eerste oefening eenvoudig is, bijvoorbeeld “ga op volgorde van lengte staan, de kleinste links, de grootste rechts, zonder overleg”. Na enige aarzeling gaat dat wel lukken. Een enkele keer gaat iemand de manager spelen en wil bepalen wie waar moet staan. In die gevallen duurt de oefening altijd veel langer en zijn er na afloop nog discussies van mensen die het niet eens zijn met het resultaat. Een volgende oefening is iets moeilijker, bijvoorbeeld “ga op volgorde van leeftijd staan, de jongste links, de oudste rechts, zonder overleg”. Opvallend is dat deze oefening meestal sneller gaat, terwijl het toch moeilijker is. Ook opvallend is dat de mensen opvallend goed zijn in het relatief schatten, wat we toetsen als de mensen hun plekje hebben gevonden. Ook is het niet mogelijk om één persoon de schuld te geven als hij of zij op de verkeerde plaats staat, want het is een teamresultaat. 

Zonder leiderschap geen resultaat 

Als de oefening moeilijker wordt en meer creativiteit nodig is, blijkt een kantelpunt te ontstaan, waarbij een team niet meer autonoom tot een oplossing komt. Bijvoorbeeld op de vraag “hoe kunnen we dit proces verbeteren” komen vaak meerdere ideeën naar boven die los van elkaar goed kunnen zijn, maar als we van alle ideeën slechts delen gebruiken, ontstaat er chaos en geen resultaat. 

Om een idee succesvol tot actie om te zetten is het belangrijk dat er een facilitator is en dat duidelijk is wie dat is. Iemand die een dienende houding heeft. Het gaat hem niet om het idee, maar om het teamresultaat. Zij faciliteert en zorgt dat het idee van één of meer van de andere teamleden wordt uitgewerkt en verder verbeterd, zodat het teamresultaat beter wordt. 

Het is dus belangrijk dat zo’n dienend leider door het team wordt geaccepteerd. Zij heeft wel management skills, maar is niet de baas. Zij weet waar het over gaat, spreekt de taal van de teamleden, maar is niet de guru die alle problemen zelf oplost. 

Fouten maken mag

Het verleden kun je niet veranderen, maar wel gebruiken om van te leren en continu verbeteren. Als facilitator heb je dan ook een belangrijke rol in het creëren van een omgeving waarin iedereen zich veilig voelt en waarin iedereen gelijkwaardig is. Vaak zijn een aantal kleine verbeterstappen voldoende om grote verbeteringen te krijgen in zowel de performance als het plezier van het team en de teamleden. En daardoor ook van de stakeholders. 

Heb jij ook het idee dat er veel winst is te behalen ? Kom uit je comfort zone, toon je leiderschap en geef niet op. Het zal je veel voldoening geven. Hoe kleiner de eerste stap, hoe beter. In een volgende blog zal ik wat quick wins en voorbeelden delen. 

Karel van de Meent 

Karel van de Meent

Karel van de Meent is een enthousiaste, kwaliteitsbewuste en realistische performanceverbeteraar en doeltreffende consultant en trainer. Hij vindt het een uitdaging om projecten en organisaties op een effectieve en efficiënte manier te laten functioneren. Structurele oplossingen staan voor hem daarbij hoog in het vaandel.\r\nDe combinatie van trainer en consultant borgt dat de theorie gestoeld is op praktijkervaring en dat in de praktijk ook de theoretische kaders in beeld blijven. Karel vindt het erg belangrijk om de balans tussen Educatie, Entertainment en Empowerment goed te houden, door veel interactie, veel ervaringen uitwisselen en veel te oefenen.\r\nZijn achtergrond en ervaring liggen voornamelijk in de ontwikkeling van producten, technische software en systemen. Door te putten uit ervaring en zijn kennisnetwerk is Karel in staat gebruik te maken van bewezen modellen, methoden en technieken als Scrum, Lean Six Sigma, CMMI, Agile en SAFe en de combinatie hiervan.

06-59443446

Andere posts

Klik hier