Principes van Scrummen in de Zorg
Eerder schreef ik over het eerste traject in de zorg dat ik als agile coach begeleidde. We pasten daar ‘Scrum’ toe: dus niet Scrum volgens het boekje, maar wel naar de geest. Ik zag het als mijn taak om niet te makkelijk te snel van de Scrumaanpak af te wijken. Voor we dingen anders doen, kijken we eerst waarom we denken dat dat nodig is. Het zou namelijk maar zo kunnen zijn dat we om problemen heen aan het werken zijn, in plaats van dat we ze aan het oplossen zijn.
Gedurende dat werk kwamen we, geïnspireerd natuurlijk door de principes van het agile manifest, op deze principes die we in elk geval hoog willen houden:
- Het belang van de cliënt staat voorop. We willen geen navelstaren of tunnelvisie.
- Nieuwe wensen en inzichten? Graag! Als het beter kan doen we dat meteen.
- Elke week leveren we waardevolle resultaten. Zo onderzoeken we continu hoe het beter kan.
- We houden het simpel en maken het klein. Liever in kleine stapjes vooruit dan een grote sprong de verkeerde kant op.
- We werken in multidisciplinaire teams, inclusief staf/ondersteuning. Zo kunnen we ook echt resultaten neerzetten.
- We vertrouwen en worden vertrouwd. We organiseren ons werk dus helemaal zelf.
- We ontmoeten elkaar met vaste regelmaat en werken samen op één plek Dat voorkomt onduidelijkheden en heel veel mails.
- Onze resultaten zijn duurzaam. Dit voorkomt korte-termijnoplossingen.
- Als we niet regelmatig resultaten leveren, is het tijd voor reflectie. Dit moet niet eindeloos doorkabbelen.
- We onderzoeken steeds hoe we beter kunnen werken. En verbeteren dan natuurlijk ook.
Door het zo te formuleren sloten ze net wat lekkerder aan bij het werk dat we in het team deden. Ook in andere projecten bleken ze een goede leidraad voor de vaak nieuwe agile insteek met ‘Scrum’.