Beroepenmarkt

Door Arjen Uittenbogaard

Ik mag binnenkort op mijn oude middelbare school komen vertellen op de beroepenmarkt die jaarlijks voor de leerlingen wordt georganiseerd. Ik zie daar naar uit. Eerder vertelde ik in een andere setting ook al eens over mijn werk als agile coach en trainer en hoe ik dat gaandeweg ben gaan combineren met mijn werk als verteller. Misschien is dat ook leuk voor de leerlingen, maar zij komen natuurlijk vooral om te horen wat voor opleiding ze moeten gaan volgen als mijn werk hen aanspreekt.

En daar wordt het lastig. Ik heb informatica gestudeerd, lang geleden, aan de universiteit Utrecht. Daar is de basis gelegd voor een carrière in de automatisering. Na mijn afstuderen werkte ik als ontwikkelaar, ontwerper en analist. Vervolgens heb ik jarenlang adviseren, coachen en trainen gecombineerd. Eerst vooral in de ontwikkelhoek: object georiënteerde analyse, ontwerp en softwareontwikkeling. Gaandeweg steeds meer ook op het vlak van vaardigheden voor teamwerk, facilitatie en alles wat met agile te maken heeft. Door het geven van die trainingen heb ik enorm veel geleerd. Door boeken en blogs te lezen, trainingen te volgen en congressen te bezoeken bleef ik me doorontwikkelen.

Ga ik de leerlingen op de beroepenmarkt vertellen dat ze informatica moeten studeren? Ik denk het niet. Ik werk tegenwoordig met collega’s die zijn begonnen als bioloog, antropoloog, verpleegkundige, of administratief medewerker. Van de meesten weet ik niet eens wat hun achtergrond is. Ik denk dat ik de leerlingen een misschien wat teleurstellend antwoord ga geven: dat het niet uitmaakt wat ze studeren. Maar dat het wel erg waardevol is om iets te gaan studeren. Om te weten hoe je moet studeren – een vaardigheid die je de rest van je leven nodig zult hebben. Om in projecten te oefenen met samenwerken – ik ga ervan uit dat dat in meer en meer opleidingen standaard in het curriculum zit. En om een basis te hebben van waaruit je vakvrouw en vakman kunt worden.
En ik ga de leerlingen aanbevelen om iets naast hun studie te doen. Ga een instrument bespelen, ga bij een toneelvereniging, ga sporten. Wees niet alleen met je hoofd, maar ook met de rest van je lijf actief. Ga niet in je eentje zitten blokken, maar ga samen spelen. En blijf zo steeds weer inspiratie opdoen die waardevol zal blijken in jouw werk.

Ik weet niet of dit een verhaal is waar de leerlingen op zitten te wachten. En ik moet ook de vorm nog uittesten. Gelukkig heb ik een nichtje dat als klankbord wil fungeren. Snel feedback zoeken bij de doelgroep is ook een van de vaardigheden die horen bij mijn vak.

Arjen Uittenbogaard

Arjen is verhalenverteller. Een training van hem is een ervaring die je niet licht vergeet. Hij is ook regisseur van improvisatietoneel. Dat vindt hij een mooie metafoor voor zijn werk in het coachen van teams en individuen in organisaties die meer agile willen worden. Want dat is zijn expertise: agile werken. Daar heeft hij al twintig jaar ervaring mee en daar is hij goed in. Zijn hart gaat uit naar de menselijke kant van het werk, naar de communicatie en de samenwerking. Daarbij weet hij alles van complexe adaptieve systemen: omgevingen waarin niets is wat het lijkt, waar best practices je op het verkeerde been kunnen zetten en waar je steeds zult moeten experimenteren en leren. Ook heeft hij nog steeds lol van zijn achtergrond in object georiënteerde softwareontwikkeling: hij mag ontwikkelaars graag uitdagen op hun ontwerpen en de toepassing van design patterns daarin.

06 - 59 443 440

Andere posts

Klik hier